Εκπαιδευτικό Υλικό για Τεχνολογίες Ανοιχτού Λογισμικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης


Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ), σε συνεργασία με τα μέλη του ,  σχεδίασε την παραγωγή Μαθημάτων και Διδακτέας Ύλης για προγραμματιστές Ανοικτού Λογισμικού Πανεπιστημιακού Επιπέδου.

Η δράση αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη και παροχή εκπαιδευτικών μαθημάτων σχετικών με τον τομέα του ανοιχτού λογισμικού, προκειμένου να ενισχυθούν οι γνώσεις και οι δεξιότητες των φοιτητών/τριων σε σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες. Τα μαθήματα καλύπτουν μια ευρεία γκάμα θεμάτων, όπως η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία, η ανάπτυξη εφαρμογών για κινητές συσκευές, ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ιστοσελίδων, η διασφάλιση ποιότητας συστημάτων λογισμικού, καθώς και ο αντικειμενοστραφής προγραμματισμός. Κάθε μάθημα έχει σχεδιαστεί προσεκτικά για να προσφέρει θεωρητικές γνώσεις αλλά και πρακτική εφαρμογή, εξοπλίζοντας τους συμμετέχοντες με τις απαραίτητες δεξιότητες ς.

Η δράση αυτή όχι μόνο ενισχύει την εκπαίδευση στον τομέα του ανοιχτού λογισμικού, αλλά και προωθεί την ανοιχτή συνεργασία και τον προγραμματισμό, προετοιμάζοντας τους φοιτητές/τριες να γίνουν ηγέτες και καινοτόμοι στο μέλλον. Με τη στήριξη του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ), η δράση αυτή διασφαλίζει ότι οι συμμετέχοντες θα έχουν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό και επαγγελματική καθοδήγηση, κάνοντάς τους ενεργούς συμμετέχοντες σε ένα δυναμικό και αναπτυσσόμενο οικοσύστημα.

Σε αυτήν την ενότητα θα βρείτε τα εξής μαθήματα:

  • Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία
  • Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Εγκατάσταση Ιστοτόπων
  • Διασφάλιση Ποιότητας Συστημάτων Λογισμικού
  • Αντκειμενοστρεφής Προγραμματισμός με Python
  • Ανάπτυξη Εφαρμογών Κινητών Συσκευών

 Όλο το εκπαιδευτικό υλικό  των μαθημάτων  διατίθεται με άδεια CC-BY-SA


Το μάθημα «Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» παρέχει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής σκέψης και στρατηγικής. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν επιχειρηματικές ευκαιρίες, καθώς και να σχεδιάζουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες. Το μάθημα «Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» εστιάζει:

  • στην κατανόηση της έννοιας της επιχειρηματικότητας και του ρόλου του επιχειρηματία
  • στις διάφορες μορφές και νομικές μορφές επιχειρήσεων
  • στους τύπους και τις πηγές καινοτομίας
  • στην ανάπτυξη στρατηγικών για τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
  • στην προστασία της διανοητικής ιδιοκτησίας και την εισαγωγή στην έννοια των ανοιχτών τεχνολογιών
  • στην ανάπτυξη επιχειρηματικών μοντέλων με τη χρήση του Business Model Canvas
  • στη διαδικασία σχεδίασης και εκπόνησης ενός επιχειρηματικού σχεδίου
  • στις πηγές χρηματοδότησης και υποστήριξης επιχειρήσεων

Μέσω πρακτικών παραδειγμάτων και ασκήσεων, οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα αποκτήσουν εμπειρία στην ανάπτυξη βιώσιμων επιχειρηματικών μοντέλων και θα ενισχύσουν την ικανότητά τους να συμμετέχουν σε επιχειρηματικές δραστηριότητες.


Το μάθημα «Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Εγκατάσταση Ιστοτόπων» πραγματεύεται την εισαγωγή στον διαδικτυακό προγραμματισμό χρησιμοποιώντας γλώσσες προγραμματισμού και τεχνολογίες του παγκόσμιου ιστού όπως HTML, CSS, PHP, Javascript και AJAX. Με την επιτυχή ολοκλήρωση της παρακολούθησης του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν δυναμικές ιστοσελίδες. Συγκεκριμένα, το μάθημα «Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Εγκατάσταση Ιστοτόπων» εστιάζει:

  • στην κατανόηση των τεχνολογιών και των γλωσσών παγκόσμιου ιστού που απαιτούνται για την ανάπτυξη Front-end Web εφαρμογών (HTML, CSS, JAVASCRIPT)
  • στη δημιουργία HTML φόρμας
  • στον προγραµµατισµό δυναµικών διαδικτυακών εφαρµογών σε php
  • στην εφαρμογή των βασικών αρχών των βάσεων δεδομένων αλλά και την σύνδεσή τους με την php
  • στην κατανόηση της ευχρηστίας
  • στην κατανόηση των τεχνολογιών και των γλωσσών παγκόσμιου ιστού που απαιτούνται για την ανάπτυξη Back-end Web εφαρμογών (jQuery, Ajax, Spring boot )

Το μάθημα "Ποιότητα Λογισμικού" πραγματεύεται την μελέτη και τη χρήση των μεθόδων και των εργαλείων που χρησιμοποιούνται για τη διασφάλιση της ποιότητας στην βιομηχανία λογισμικού.  Με την επιτυχή ολοκλήρωση της παρακολούθησης του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν και να βελτιώνουν την ποιότητα των εφαρμογών που έχουν υλοποιηθεί με αντικειμενοστρεφείς γλώσσες προγραμματισμού . Το μάθημα έχει έντονο προγραμματιστικό περιεχόμενο σε Java, αλλά βρίσκει εφαρμογή σε κάθε αντικειμενοστρεφή γλώσσα. Τα περιεχόμενα του μαθήματος, μπορούν συνοπτικά να περιγραφούν ως ακολούθως:

  • Εισαγωγή στη Ποιότητα Λογισμικού
  • Μοντέλα και Χαρακτηριστικά Ποιότητας Λογισμικού
  • Πρότυπα Σχεδίασης
  • Μέτρηση Ποιότητας Λογισμικού
  • Τεχνικό Χρέος
  • Αρχές Σχεδίασης Λογισμικού
  • Αναδομήσεις Λογισμικού
  • Έλεγχος Λογισμικού

Το μάθημα «Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός με  Python» πραγματεύεται την εισαγωγή στην υπολογιστική σκέψη και τον προγραμματισμό με τη χρήση της γλώσσας Python. Με την επιτυχή ολοκλήρωση της παρακολούθησης του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν ολοκληρωμένα σκριπτάκια ή εφαρμογές. Συγκεκριμένα, το μάθημα «Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός με  Python» εστιάζει:

  • στην παρουσίαση της υπολογιστικής σκέψης και την αποσύνθεση προβλημάτων
  • στην παρουσίαση της γλώσσας προγραμματισμού Python
  • στην παρουσίαση βασικών λειτουργιών της γλώσσας
  • στη χρήση κλάσεων για την αξιοποίηση της αντικειμενοστρέφειας 
  • σε πιο προχωρημένες έννοιες της αντικειμενοστρέφειας 
  • στη δημιουργία γραφικών διεπαφών

Το μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών για Κινητές Συσκευές» πραγματεύεται την εισαγωγή στον προγραμματισμό Android συσκευών με τη γλώσσα προγραμματισμού Java. Με την επιτυχή ολοκλήρωση της παρακολούθησης του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν ολοκληρωμένες εφαρμογές που εκτελούνται σε περιβάλλον Android. Οι εφαρμογές αυτές θα έχουν mobile front-end και θα έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με back-end υπηρεσίες(services). Συγκεκριμένα, το μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών για Κινητές Συσκευές» εστιάζει:

  • στην παρουσίαση του τρόπου ανάπτυξης εφαρμογών για την πλατφόρμα Android
  • σε προχωρημένα θέματα δομής εφαρμογών Android
  • στην εισαγωγή και εμβάθυνση του γραφικού περιβάλλοντος διασύνδεσης με τον χρήστη
  • στα μέσα αποθήκευσης: Τοπικά και ΒΔ
  • στην αναπαραγωγή και καταγραφή πολυμέσων
  • στην κλήση απομακρυσμένων λειτουργιών
  • στη χρήση Android συσκευών ως front-end σε web applications