Vintern är på väg och jag börjar oroa mig för uppvärmningskostnaderna, särskilt eftersom jag har äldre fönster som släpper ut mycket värme. Jag har sett att vissa solfilmer också påstås isolera mot kyla. Är det någon här som har testat solskyddsfilm specifikt för att hålla värmen inne på vintern? Funkar det bra, eller är det mest en bieffekt av att de reflekterar solljus?
In reply to Sia Enko
Re: Någon som har erfarenhet av solskyddsfilm som isolerar mot kyla på vintern?
by Kosia Sim -
Absolut, det stämmer att det finns solskyddsfilm som isolerar mot kyla! Jag har själv installerat sådan film i mitt garage, som tidigare var iskallt om vintrarna. Filmen fungerar faktiskt som ett extra isolerande lager på fönsterrutorna. Den reducerar värme på sommaren, men har även en förmåga att behålla värmen inomhus under vintern, vilket kan bidra till att sänka energikostnaderna. Ta en titt på www.fonsterfilmstockholm.se/solskyddsfilm/ – de är experter på solfilmslösningar för fönster och har produkter som är utformade för att ge just denna dubbla funktion. De kan montera solfilm som hjälper till att bibehålla en behagligare inomhustemperatur hela året.