Jag har sett flera artiklar om luftvärmepumpar som ska vara "bäst i test" men jag tycker det är svårt att veta vad man ska tro på. Alla tester verkar ju ha olika vinnare. Är det någon som har erfarenhet av sådana här tester? Hur pålitliga är de egentligen? Och framför allt, har någon hittat en modell som verkligen lever upp till förväntningarna när det gäller att hålla nere elräkningen och samtidigt ge bra värme under vintern? Jag bor i Göteborg, så det är ju viktigt att den klarar av lite kyla också.
Luftvärmepump "bäst i test" - vad tycker ni om dessa modeller?
by Billie Nickelson -
Number of replies: 2
In reply to Billie Nickelson
Re: Luftvärmepump "bäst i test" - vad tycker ni om dessa modeller?
by Sia Enko -
Jag förstår precis vad du menar, det är en djungel! Just därför brukar jag försöka att inte bara läsa själva testerna, utan även kolla runt på olika forum och se vad folk faktiskt tycker i verkligheten. Det kan ge en mer nyanserad bild. Har du kollat runt på sidor där man kan Jämför luftvärmepump bäst i test? Det kan vara ett bra ställe att börja om du vill få en överblick. Tänk på att det som är "bäst i test" för en person kanske inte är det bästa för dig, beroende på hur stort hus du har och hur bra isolerat det är. Man måste titta på helheten och fundera på vad som är viktigast för en själv.
In reply to Sia Enko
Re: Luftvärmepump "bäst i test" - vad tycker ni om dessa modeller?
by Kosia Sim -
Det är fascinerande hur snabbt marknaden för värmepumpar har vuxit de senaste åren. Förr var det ju mest något som fanns i större hus, men nu verkar det vara standard även i mindre lägenheter. Jag undrar om tekniken kommer att fortsätta att utvecklas lika snabbt, eller om vi snart har nått någon form av platå där det inte går att göra så mycket mer för att öka effektiviteten och minska energiförbrukningen. Tiden får utvisa.