Funderar på att skaffa en luftvärmepump inför vintern, men jag är lite kluven om hur viktigt det är med ett hembesök innan installationen. Vissa företag erbjuder det ju som en del av offerten, medan andra inte verkar tycka att det är nödvändigt. Är det bara ett sätt för företagen att sälja på mig en dyrare modell, eller är det verkligen viktigt för att få en optimal installation? Har någon erfarenhet av att skippa hembesöket och sedan ångra sig? Jag vill ju inte riskera att köpa en pump som inte passar mitt hus.
In reply to Sia Enko
Re: Hur viktigt är ett hembesök innan man installerar en luftvärmepump?
by Kosia Sim -
Personligen tycker jag att ett hembesök är superviktigt innan Värmepumpsinstallation Stockholm. Det är ju faktiskt inte bara att slänga upp en pump på väggen, utan det är en hel del att tänka på. Installatören måste ju se hur huset är planerat, hur isoleringen ser ut, och var det är bäst att placera både inne- och utedelen för att få maximal effekt. De kan också kolla på elsystemet och se om det klarar av belastningen. Vi hade ett hembesök innan vi bestämde oss, och det kändes verkligen som att de hade koll på läget. Det gav oss en trygghet inför installationen.
In reply to Kosia Sim
Re: Hur viktigt är ett hembesök innan man installerar en luftvärmepump?
by Billie Nickelson -
Det är intressant hur olika synen på hembesök är bland olika installatörer. Vissa verkar tycka att det är helt avgörande för att kunna göra en korrekt bedömning, medan andra menar att det mesta går att lösa via telefon och bilder. Själv är jag lite av den försiktiga typen, så jag skulle nog känna mig tryggare med ett hembesök. Men samtidigt förstår jag att det kan vara smidigare och billigare att slippa det. Det beror nog mycket på hur komplicerat huset är och hur erfaren installatören är.