Hej! Jag ska snart flytta ut från min hyresrätt och är lite nervös inför flyttstädinspektionen. Har hört att vissa hyresvärdar är otroligt petiga och letar efter minsta lilla dammkorn, medan andra är mer avslappnade. Undrar hur noggranna de egentligen är? Är det värt att lägga ner hur mycket tid som helst på att städa, eller räcker det med att göra det ordentligt men inte överdriva? Har någon erfarenhet av detta och kan berätta lite hur det gick till vid inspektionen?
In reply to Kosia Sim
Re: Hur noggranna är hyresvärdar egentligen vid flyttstädinspektionen?
by Sia Enko -
Från min erfarenhet så kan det vara väldigt olika, men oftast så är det väldigt värt att anlita en firma som erbjuder garanti. Det är värt att komma ihåg att en hyresvärd kan ta betalt för omstädning om det inte är ordentligt gjort. Jag har hört om folk som har fått anmärkningar för småsaker som man knappt tänker på, som till exempel damm bakom elementen eller kalkfläckar på duschväggarna. Vill du försäkra dig om att det blir riktigt gjort så kan du kolla med Flyttstäd i Stockholm - Limpio. De har fasta priser samt garanti på städningen. Det är så skönt och slippa all stress.
In reply to Sia Enko
Re: Hur noggranna är hyresvärdar egentligen vid flyttstädinspektionen?
by Billie Nickelson -
Det som är intressant är att det verkar finnas en slags "standard" för vad som anses vara en godkänd flyttstädning, men att den standarden kan variera ganska mycket beroende på vem som utför inspektionen. Vissa hyresvärdar verkar ha en egen checklista med punkter som de är extra noga med, medan andra går mer på känsla. Det är nog därför det är så svårt att veta exakt hur mycket man behöver städa för att det ska bli godkänt.